دسترسی سریع

اخبار اداره کل آرشیو

شنبه 1401/7/30

پشتیبانی استانداردهای IEC و ارزیابی انطباق از وسایل نقلیه الکتریکی

پس از رکورد زدن فروش خودروهای برقی روند صعودی فروش این خودرو ها مانند سال 2021 ادامه دارد. طبق پیش‌بینی تحلیل‌گران، خودروهای برقی تا سال 2028 و 2035 به ترتیب  33 و 50 درصد بازار جهانی را ازان خود می‌کنند. سهم خودرو های برقی از خودروهای جدید فروخته شده در اروپا و چین به ترتیب 10 و 20 درصد است. ایالات متحده نیز شاهد رکورد فروش خودروهای برقی است به طوری که 5 درصد از وسایل نقلیه جدید این کشور کاملا برقی هستند.

آنچه گفته شد خبرهای خوبی برای محیط زیست و مبارزه با گرمایش جهانی است. در حال حاضر خودروهای بنزینی با تولید 25 درصد از کل کربن منتشرشده دومین تولید کننده ی گاز کربن در دنیا هستند.
خودروهای الکتریکی نسبت به موتورهای بنزینی یا دیزلی آلودگی کمتری تولید می کنند و در تبدیل انرژی به نیروی محرکه کارآمدتر هستند.  استانداردهای IEC و ارزیابی انطباق امکان ارتقا ایمنی و بهبود دقت عملکرد و مصرف بهینه این خودروها را به ارمغان می‌آورند.  
تعدادی از کمیته های فنی IEC پایه و اساس ادغام حمل و نقل در سیستم های انرژی را ایجاد کرده اند. TC 57 سری استانداردهای IEC 61850 را تدوین می کند که می توانند راه را برای استفاده از انواع فناوری های دیجیتال درحوزه انرژی هوشمند هموار ‌سازند؛ به طور مثال ادغام انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای برقی در شبکه برق یکی از مسائل مورد بحث در این استانداردهاست. استانداردهای تدوین شده در سری IEC 62196به الزامات تجهیزات اتصال خودروهای برقی به سیستم شارژ شامل دوشاخه‌ها، مبدل ها، کانکتورهای خودرو و دریچه ها می پردازند.
نسخه جدیدی از بخش اول IEC 62196  منتشر شده است. IEC 62196-1، دوشاخه ها، مبدل ها، اتصالات و دریچه های خودرو - شارژ رسانا وسایل نقلیه برقی - قسمت 1: الزامات عمومی، نوع ارتباط بین خودروی الکتریکی و ایستگاه شارژ را توصیف و الزامات و روش های آزمایش لوازم جانبی را شرح می‌دهد.
پیشینه‌ی مفهوم انتقال توان بی سیم برد متوسط ​​(WPT) که با استفاده از جفت الکترومغناطیسی میدان نزدیک ایجاد می‌شود، به بیش از یک قرن پیش یعنی زمان نیکولا تسلا، پیشگام این حوزه، برمی گردد. در یک سیستم انتقال توان بی سیم (WPT) ، یک دستگاه فرستنده، که توسط الکتریسیته از یک منبع انرژی تغذیه می‌شود یک میدان الکترومغناطیسی متغیر با زمان تولید می‌کند که نیرو را در فضا به یک دستگاه گیرنده منتقل می‌نماید. نیرو از میدان استخراج شده و درنتیجه بار الکتریکی منتقل می‌شود. معمولاً برای کاربردهای میان برد، مانند شارژ خودروهای برقی، ترجیحا از سیستم‌های WPT القایی استفاده می‌شود. این سیستم ها از جفت میدان مغناطیسی بین سیم‌پیچ های رسانا تعبیه شده در جاده و وسیله نقلیه استفاده می کنند.
IECEE (سازوکار ارزیابی انطباق IEC برای تجهیزات و قطعات الکتروتکنیکی) برنامه خاصی را برای خودروهای الکتریکی از طریق آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت گواهی کننده مورد تایید (CBTL) و نهادهای ملی صدور گواهینامه (NCB) طراحی کرده است. آنها می توانند سازوکار شارژ، ایستگاه‌ها و دوشاخه ها را بر اساس استانداردهای IEC آزمایش و تأیید کنند.

منبع: سایت کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک(IEC)
منبع خبر