social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد
چهارشنبه 16 آذر 1390

• معرفی استان

مازندران استانی در شمال ایران و در کرانه ­های جنوبی دریای خزر واقع می­ باشد. این استان در کنار استان­ های گلستان، سمنان، تهران، قزوین و گیلان، قله دماوند مرتفع­ ترین قله ایران در مازندران قرار دارد.

این استان یکی از پرجمعیت­ ترین مناطق با جمعیتی معادل 3/100/000نفر ( جایگاه هشتم جمعیتی یعنی 21/4 درصد جمعیت کل کشور) با تراکم جمعیتی 127 نفر در هر کیلومتر مربع و یکی از غنی­ ترین آن­ها از لحاظ منابع گوناگون زیرزمینی می ­باشد. این استان دارای 19 شهرستان و 50 شهر و مرکز آن شهرستان ساری می ­باشد.

دسترسی به زیرساخت­های مناسب ارتباطی، به همراه تسهیلات ویژه زیربنایی آب، برق، گاز همراه با شرایط آب و هوایی معتدل، اراضی بسیار حاصلخیز، طبیعت گوناگون و مفرح ساحلی، دشتی، جنگلی و کوهستانی مساعد برای توسعه صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای هدف داخلی و خارجی، امکان توسعه سریع را در قالب بخش­های محوری گردشگری، کشاورزی، صنعتی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات را یک­جا در خود گردآورده است و مضافاً به اینکه مازندران از میراث فرهنگی و غنی و بیش­ترین نرخ دانش­آموختگان با تحصیلات عالیه دانشگاهی در بین استان­ های کشور برخوردار می­ باشد.

استان مازندران باتوجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزء استان­های برتر کشور محسوب می ­گردد و نزدیک به 12 میلیون نفر گردشگر داخلی و بیش از 20 هزار توریست خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می­ کنند.

وجود دریای مازندران، پارک­های جنگلی، غارها، آبشارها، رودخانه­ ها، آب­ های سرد و گرم معدنی، چشمه­ ها، تالاب­ ها، دریاچه ­ها و یادمان­ های تاریخی نظیر مجموعه فرح­ آباد ساری، مقبره میربزرگ آمل، برج لاجم سوادکوه، برج رسکت سوادکوه، پل محمدحسن خان بابل، موزه بابل، عباس ­آباد بهشهر، قلعه پولاد بلده نور، کندلوس نوشهر و ... این استان را مجموعه متنوع برای گردشگران بذل نموده است.

سلسله جبال البرز به سان دیواری مرتفع، نوار ساحلی و جلگه­ های دریای خزر را محصور و آب و هوای معتدل و حاصلخیزی منحصر به فردی را به استان مازندران بخشیده است به طوری که این استان در تولید انواع محصولات استراتژیک هم­چون برنج (950هزار تن)، غلات، مرکبات (6/1 میلیون تن)، کیوی (57هزار تن)، گل و گیاه و هم­چنین آبزی­ پروری، ماکیان، شیر و لبنیات دارای رتبه برتر در کشور می­ باشد.

استان مازندران دارای بیش از 2600 واحد صنعتی مستقر در 25 شهرک صنعتی فعال و معادن غنی هم­چون ذغال­سنگ، فلورین، سنگ­های تزئینی، سنگ آهک
و ... می­ باشد.