دسترسی سریع

اخبار اداره کل آرشیو

یکشنبه 1401/08/08

دستور کار جدید تجارت

در جهانی که بسیاری از کشورها در معرض از دست دادن فرصت تجارت جهانی هستند، «ارزیابی انطباق» مؤلفه اصلی ایجاد اطمینان، اعتماد و عملکرد مناسب محسوب می‌شود.

در گذشته جابجایی کالاها و محصولات در سراسر جهان فرآیندی نسبتاً ساده بود. کشتی‌های عظیم که زمانی در دریاها ادویه جابجا می‌کردند، جای خود را به ابرنفت‌کش‌های عظیم مملو از کانتینرهای دریایی داده و شاهد ظهور مراکز تجاری فوق‌العاده پیچیده‌ای مانند سنگاپور هستیم.
عصر دیجیتال به تحول سیستم‌های معاملاتی ما شتاب تازه‌ای بخشیده و آن‌ها را پیچیده‌تر کرده است. پاملا کوک همیلتون، مدیر اجرایی مرکز تجارت بین‌الملل در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که در ماه مه 2022 در داووس برگزار شد با اشاره به مطلب مذکور گفت: «یک تصورغلط، تجارت مبتنی بر کالا را هدایت می‌کند. اگرچه اختلالاتی در زنجیره تامین وجود دارد، اما تجارت کالا در سال گذشته رکورد خوبی را رقم زده است. اقتصاد دیجیتال نحوه مصرف کالاها و خدمات را متحول کرده است.»
تجارت جهانی در حال رونق است
علیرغم همه‌گیری و محدودیت‌های رشد اقتصادی، تجارت جهانی دوباره در حال رونق گرفتن است. بر اساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد(UNCTAD) ، میزان واردات و صادرات در اقتصادهای پیشرو دنیا به سطح بالاتری نسبت به دوران قبل از همه‌گیری رسیده است. بنا بر گزارش تجارت جهانی «به طور کلی، ارزش تجارت جهانی در سال 2021 رکورد 28.5 تریلیون دلار را ثبت کرده است.»
اگرچه آنچه گفته شد اخبار خوبی است اما از طرفی افزایش سریع پیچیدگی تجارت بین‌المللی نه تنها برای شرکت‌ها بلکه برای دولت‌ها و شهروندان نیز چالش‌هایی ایجاد می‌کند. روشن است که همه ما از تجارت منتفع می‌شویم. طبق گزارش بانک جهانی، کشورهایی که برای تجارت بین‌المللی باز هستند به دنبال رشد سریع ،تحول نوآورانه، ارتقاء بهره‌وری، افزایش درآمد و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای مردم خود می‌باشند.
اما در دنیای به هم پیوسته و غالباً خودکار ما که توسط فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم مانند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها– که همگی نیازمند دسترسی به اینترنت پرسرعت و قابل اعتماد هستند– هدایت می‌شود، این مزایا به طور یکسان در سراسر جهان تقسیم نمی‌شود.درواقع، چالش‌ها همگی مربوط به فناوری پیشرفته نیستند به طور مثال برخی کشورها از تشریفات بیش از حد در مرزهای خود ویا کمبود نیروی کار دارای مهارت‌های لازم برای عصر دیجیتال رنج می‌برند. بدین ترتیب تجارت آسیب می‌بیند و در نتیجه مردم متضرر می‌شوند.
فراهم سازی بهترین عملکرد
برای ساده‌سازی سازوکارها و ایجاد بهترین روش تجارت و بازرگانی و همچنین ایجاد اطمینان و اعتماد به یک سیستم شفاف و قابل اعتماد، از جمله در کشورهای در حال توسعه، چه کاری می‌توان انجام داد؟
پاسخ در ارزیابی انطباق، یا به طور خاص، در سری استاندارد جدید ISO/IEC17060:2022، ارزیابی انطباق شناسه عملکرد خوب، نهفته است. وارن مرکل، رئیس کمیته بین المللی ارزیابی انطباق (ICAC)، گروه مشورتی فنی ایالات متحده در کمیته ارزیابی انطباق ایزو (CASCO)، و یکی از اعضای کارگروه تجدید نظر ISO/IEC17060 ، اهمیت استاندارد در شکل دهی اقتصاد سالم را این‌چنین توضیح می دهد: ارزیابی انطباق ذاتاً فنی بوده و بسیار موثر است چراکه این اطمینان را ایجاد می‌کند که الزامات لازم برآورده شده‌ است یا خیر. او می افزاید که نکته اساسی این است که «اعتماد» مولفه ی بسیار مهمی در عملکرد صحیح اقتصادهای سالم است. مرکل ادامه می‌دهد: «اگر ذی‌نفعان اطمینان داشته باشند که آنچه می‌خرند ویا استفاده می‌کنند استانداردهای مربوطه را برآورده می‌کنند، تجارت به خوبی شکل میگیرد.»
جعبه ابزار CASCO
مرکل می‌داند که این یک راه‌حل نهایی و کامل نیست، بلکه یک «راهکار ابتدایی» است که کاربران را به بررسی سایر ابزارهای جعبه ابزار CASCO سوق میدهد. جعبه ابزار CASCO ابزاری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام داده و هزینه‌ها را کاهش دهند.
این «راهکار ابتدایی» به نفع واردات و صادرات نیز می‌باشد. مرکل می‌گوید که روش‌های شناسایی شده در ISO/IEC17060 ریشه در استانداردهای جعبه ابزار CASCO دارد. استفاده از این استانداردهای شناخته شده بین‌المللی به عنوان مبنای ارزیابی انطباق، تسهیل تجارت را به دنبال دارد.
او مجدداً اهمیت ایجاد «اعتماد» را مورد تاکید قرار داده و می‌گوید: «زمانی که واردکنندگان و صادرکنندگان به صلاحیت نهادهای ارزیابی انطباق و نتایج آن‌ها اطمینان داشته باشند و فرآیندهای مورد استفاده خود را بشناسند و بدانند که شیوه‌های ارزیابی انطباق به طور مداوم در ساختار اقتصادی انجام می‌شود، مشکل عدم اطمینان در تجارت بین‌المللی به حداقل می‌رسد.»
این یک فرآیند دو طرفه است. در حالت ایده آل، ارزیابی انطباق انجام شده در کشور صادرکننده بدون نیاز به تکرار در کشور واردکننده پذیرفته می شود. پس این یک راهبرد برد- برد است که باعث ایجاد اعتماد و اطمینان شده و می‌تواند برای همه ما مفید باشد.

منبع: سایت ایزو
مترجم: علی رضائی، دفتر تخصصی امور بین الملل
منبع خبر