دسترسی سریع

مقالات
پنجشنبه 6 بهمن 1390 نگهداری و مصرف روغن نکات مهم در انتخاب، نگهداری و مصرف روغن

1 – پخت و پز با روغن :

پخت و پز در درجه حرارت بالا می­تواند به روغن آسیب برساند. هیچ­گاه روغن را تا نقطه دود حرارت ندهیم. زیرا این مسأله نه تنها به محتویات اسید چرب روغن  آسیب می­زند بلکه طعم آن را نیز تغییر می­دهد. روغن­هایی که میزان اسید چرب اشباع و تک اشباع زیادی دارند در برابر حرارت پایدارترند مانند : روغن بادام زمینی و زیتون. برعکس روغن­هایی که میزان امگا-3 بالایی دارند برای سرخ کردن کمتر مناسب بوده و حرارت باعث تخریب اسیدهای چرب می­شود. لذا بهتر است در دمای اتاق مورد استفاده قرار گیرند مانند تهیه سالاد.

 

2 – نگهداری روغن :

در هنگام خرید روغن بهتر است بسته­بندی و بطری آن رنگ تیره باشد. زیرا شیشه­های شفاف یا بطری­های پلاستیکی شفاف اجازه می­دهند نور نفوذ کرده و باعث اکسیداسیون اسیدهای چرب روغن شود. همچنین درب بطری را بعد از هر بار مصرف کاملاً ببندید زیرا تماس با هوا بر کیفیت روغن اثر منفی می­گذارد.

 

روغن را در مقادیر کم خریداری کرده و در یک یا دو ماه استفاده کنید و روغن را در جای تاریک و خنک نگه­داری کنید.

 

3 – خواندن برچسب­ها :

یک مشتری باید به خوبی بداند از کدام روغن گیاهی در تولید محصول استفاده شده است. در مورد عبارت گمراه­ کننده بدون کلسترول شما باید آگاه باشید، زیرا اصولاً روغن­های گیاهی فاقد کلسترول می­باشند. هنگام خواندن برچسب فقط به مقدار کلسترول توجه نکنید بلکه همچنین مقدار روغن­های اشباع را چک کنید. روغن نارگیل و پالم مقدار اسیدهای چرب اشباع بالایی دارند هر چند بدون کلسترول هستند.

به داشتن علامت استاندارد و تاریخ تولید روغن دقت زیادی شود و روغن­هایی خریداری کنید که تازه تولید شده­اند.

4 – مصرف بهینه (اقتصادی) :

به خاطر داشته باشید که اکثر روغن­ها مایع می­باشند. روغن را در قاشق ریخته و سپس مصرف کنید. اگر روغن را به طور مستقیم از داخل بطری نریزید روغن کمتری مصرف خواهید کرد.

 

³روغن را تا چه مدت زمانی می­توان نگه­داری کرد؟

مدت زمان ماندگاری روغن­های جامد و مایع روی ظرف آن­ها درج شده است. اما باید توجه داشت که این مدت زمان ماندگاری به میزان زیادی به شرایط نگه­داری و استفاده آن­ها بستگی دارد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، محصولات روغنی باید در یک مکان سرد، خشک، دور از بوهای شدید و تابش مستقیم آفتاب و نیز منابع گرمایشی (بخاری، ماشین ظرف­شویی و ...) نگه­داری شوند.

 

³آیا لازم است روغن در یخچال نگه­داری شود؟

پیشنهاد می­شود روغن­ها در شرایط معمول در کابینت­آشپزخانه(دمای25-20درجه­سانتیگراد) نگه­داری شوند. اگر در یک منطقه آب و هوایی گرم زندگی می­کنید و ترجیح می­دهید که روغن را در یخچال نگه­داری کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که سرما باعث می­شود روغن­های جامد سفت­تر شوند و روغن­های مایع نیز غلیظ­تر شده وتا حدود­ی ابری به نظر برسند. اگر اجازه دهید که محصول به دمای­محیط باز گردد ظاهر آن به حالت نرمال برخواهد گشت و نتیجه بهتری را به شما خواهد داد.

 

³چرا وقتی روغن سرخ­کردنی برای سرخ کردن عمیق در ماهیتابه ریخته می­شود، کف می­کند؟

همه مواد غذایی حاوی رطوبت هستند. وقتی حتی مقدار کمی رطوبت در سطح ماده غذایی وجود داشته باشد، هنگام تماس با روغن داغ کف کرده و یا کمی می­جوشد. برای ایمنی هیچ­گاه محفظه سرخ­کن را بیش­از یک­سوم حجمش از روغن پر نکنید. مطمئن شوید که ماده­غذایی قبل­از اضافه شدن به روغن داغ تا حد امکان خشک شده باشد. این کار را می­توان با حوله، دستمال و ... و یا با پوشاندن سطح ماده غذایی با آرد انجام داد.

 

³آیا روغن­های سرخ­کردنی را می­توان چندین بار برای سرخ کردن استفاده کرد؟

در صورتی که از روغن­های سرخ­کردنی به نحو مناسبی استفاده شود، می­توان آن­ها را چندین بار مورد استفاده مجدد قرار داد. بعد از سرد شدن روغن آن را با استفاده از یک صافی یا دو لایه کاغذ حوله­ای ضخیم صاف کرده، در ظرف تمیز وخشک ریخته، روی آن­را بپوشانید و در یخچال نگه­داری کنید. کف کردن از علایم استفاده مجدد زیاد روغن می­­باشد، درصورت مشاهده این مسأله روغن را مصرف نکنید.

 

³اسید چرب ترانس چیست؟

چربی ترانس که نام اسیدهای­چرب­ترانس نیز عنوان می­شود یک نوع خاصی از روغن است که هنگام تبدیل روغن مایع به روغن­های جامد تولید می­شود. با این وجود، مقدار بسیار کمی از چربی­های ترانس به طور طبیعی در برخی غذاها نیز وجود دارد. برخی ازمارگارین­ها، اسنک­ها و مواد غذایی سرخ شده با روغن­های نیمه هیدروژنه و جامد، حاوی چربی­های ترانس هستند.

 

³نقش چربی­ها در رژیم غذایی چیست؟

چربی­ها منبع عمده انرژی برای بدن بوده و به جذب ویتامین­هایE ، A ، D و K کمک می­کنند. هم محصولات حیوانی و هم محصولات استخراج شده گیاهی حاوی چربی هستند و خوردن آن­ها در حد متعادل برای رشد مناسب و حفظ سلامت لازم هستند.

همچنین در یک ترکیب غذایی، چربی تأمین­کننده طعم، ثبات و پایداری ماده غذایی بوده و حس خوبی را در هنگام تغذیه فرد ایجاد می­کند.

 

³کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده مومی شکل است که به طور طبیعی در بافت­های بدن تمام حیوانات وجود دارد. بدن انسان برای عملکرد صحیح، تولید ویتامین D و نیز بسیاری هورمون­ها، به کلسترول نیاز دارد. لیکن باتوجه به توانایی­ همه بافت­ها به ساخت مقادیر کافی کلسترول، هیچ نیاز بیولوژیکی به وجود کلسترول در رژیم غذایی نمی­باشد. یادمان باشد که روغن­های گیاهی فاقد کلسترول هستند.