دسترسی سریع

مقالات
پنجشنبه 13 بهمن 1390 پوشک بچه در گذشته مادران از پارچه، که چندین بار تا میشده و در مشمع سه گوش و یا چهار باله و یا شورت (گره­دار و یا شورتی) قرار داده میشد،

در گذشته مادران از پارچه، که چندین بار تا می­شده و در مشمع سه گوش و یا چهار باله و یا شورت (گره­دار و یا شورتی) قرار داده می­شد، برای نوزادان و کودکان استفاده می­نمودند، این پوشک­ها که کهنه نامیده می­شد، علاوه بر غیر بهداشتی بودن آن­ها، هیچ ممانعتی در خروج ادرار نداشته و با توجه به جنس پارچه که آیا پنبه­ای خالص باشد و یا مخلوطی از پلی­استر و ویسکوز در جذب آب مشکلاتی ایجاد می­نمود که چون بدن بچه نیز خیس باقی می­ماند و جذب به خوبی توسط کهنه­ها صورت نمی­گرفت، مشکلات پوستی، عفونت­های ادراری و ... از عواقب آن بود و علاوه بر همه این­ها زحمت زیادی برای مادران در شستشو کهنه­ها و استفاده مجدد از آن­ها ایجاد می­گردید.

امروزه برای جایگزینی کهنه­های قدیمی پوشک­های بچه در انواع مختلف تهیه گردید اعم از معمولی در سایزهای کوچک و بزرگ و پوشک کامل در سایزهای مختلف و پسرانه و دخترانه. اما در همه آن­ها مجموعه­ای از چندین لایه با شکل و اندازه­های متفاوت و جنس­های تعیین شده توسط استاندارد، به کار رفته است. مانند: تیشو که همان دستمال کاغذی است، مواد جاذب که شامل خمیر کاغذ سلولزی حلاجی شده به همراه پودر جاذب (برای پوشک کامل) و لایه میانی که آن هم از جنس تیشو می­باشد، پوشش رویی که از جنس منسوج نبافته است و کلیه اجزاء پوشک که در بالا گفته شده را در بر می­گیرد و از دو طرف پرس می­گردد. هر یک از این لایه­ها نقش مخصوص به خود را دارند و به طور جداگانه کنترل و آزمون می­گردند، در پوشک کامل علاوه بر همه این لایه­ها دارای نوار و کش دور پا و لایه غیرقابل نفوذ که در زیر پوشک کامل قرار می­گیرد نیز می­باشد.

از تفاوت پوشک معمولی و پوشک کامل علاوه بر اجزای تشکیل­دهنده آن­ها نحوه استفاده از آن­ها می­باشد، پوشک معمولی با مشمع گره­دار و یا شورتی استفاده می­گردد اما پوشک کامل همانند شورت استفاده می­شود.

باید توجه نماییم که این فرآورده­ها یک بار مصرف می­باشند و عدم توجه در تعویض به موقع آن باعث بروز بیماری­های پوستی و عفونی برای کودکان می­گردد.

 

ویژگی­های پوشک بچه معمولی

ïپوشک بچه باید دارای سطح یکنواخت بوده و عاری از اجسام خارجی، بوی زننده، لکه، روغن رنگ، چسب یا آلودگی و یا معایبی که به مصرف­کننده آسیب می­رساند و یا کارآیی پوشک را کاهش می­دهد، باشد مثل وجود پارگی یا سوراخ در سطح اجزای پوشک، عدم وجود هر یک از اجزای پوشک، نایکنواختی و یا قطع شدگی در سطح توده جاذب، عدم یکنواختی توده جاذب، وجود پوشک با اندازه­های متفاوت در یک بسته

ïپوشش رویی پوشک بچه که از جنس منسوج نبافته می­باشد باید کاملاً اجزای داخلی را مهار نموده و در بر گیرد، این لایه معمولاً دارای منافذ بسیار ریزی است که به صورت قیف طراحی شده است این شرایط باعث عبور آسان مواد و جذب آن توسط مواد جاذب شده و برگشت مواد را کاهش داده و کنترل می­نماید، این لایه از دو طرف پرس می­گردد و در پشت پوشک دو لایه با لایه نازکی از چسب و در راستای طول به هم متصل می­شوند.

ïتوده جاذب که معمولاً از جنس خمیر کاغذ سلولزی آسیاب و حلاجی شده می­باشد که باید دارای سطحی یکنواخت و فاقد هرگونه جسم خارجی می­باشد این بخش از پوشک مهمترین قسمت پوشک است، زیرا مسئول جذب مایع ادرار می­باشد.

ï pH پوشک یعنی میزان اسیدی و یا قلیایی بودن پوشک­ها بخاطر عدم آسیب­رسانی به کودکان کنترل می­گردد و این ویژگی­ باید در حد خنثی یعنی بین 5/7 – 6 باشد که این pH مناسب پوست بدن می­باشد.

ï رطوبت پوشک­ها نباید از 5/5 درصد تجاوز کند بیشتر از این مقدار بر روی جذب و راحتی بچه تأثیر می­گذارد.

 

ویژگی­های پوشک کامل

این نوع پوشک همانند پوشک معمولی دارای پوشش رویی از جنس منسوج نبافته، توده جاذب از خمیر کاغذ سلولزی و لایه هدایت کننده که در این نوع پوشک باید از جنس پلی­پروپیلن و یا پلی­استر باشد. علاوه بر این­ها دارای اجزای پوشش زیری، نوار چسب پهلو، کش کمر، کش دور پا، نوارجلو شناساگررنگی، لایه­محافظ عمودی و پودر جاذب و نوار کمر می­باشد که هر یک ویژگی­های  مخصوص به خود دارد که در استاندارد مربوطه قید گردیده است، این پوشک در دو نوع با باله و یا بدون باله می­باشد.

ïپودر جاذب باید بهداشتی باشد و در سر تا سر توده جاذب، به طور یکنواخت قرار بگیرد و از سطح پوشک خارج نشده و کاملاً در توده جاذب مهار گردد. پودر جاذب موجب بالا رفتن ظرفیت نگهداری پوشک می­گردد به همین دلیل از پوشک معمولی جذب بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری قابل استفاده می­باشد.

ïبرای جلوگیری از دوباره تر شدن و افزایش ظرفیت نگهداری از پوشش میانی استفاده می­گردد که این پوشش از تیشو یا تیشوی کریر می­باشد که این پوشش وظیفه حفظ شکل توده جاذب و عبور و پخش ترشحات را نیز دارد. با این لایه کاملاً توسط چسب اتصال به لایه رویی و توده جاذب داشته باشد در غیر این صورت می­تواند در حین حرکت توده جاذب وارد بدن کودک گردد.

ïپوشش زیری باید غیرقابل نفوذ باشد و استحکام و انعطاف مناسبی داشته باشد.

ïکش دور پا برای جلوگیری از نشت بوده و قابلیت نگهداری ادرار را دارد، کش­ها نباید زدگی و قطع­شدگی داشته باشند و نباید روی پا ایجاد فرو رفتگی و ناراحتی ایجاد نمایند.

ïنوار جلو معمولاً رنگی و طرح­دار است و نوار چسب پهلو بر روی آن چسبانده می­شود این نوار در حداقل 2 بار باز و بسته شدن چسب پهلو باید مقاوم باشد.

ïدر برخی از پوشک­های شورتی از شناساگر رنگی که معمولاً آبی کم­رنگ است بر روی پوشش سطح خارجی استفاده می­کنند که در اثر جذب ادرار پر رنگ­تر می­گردد که با افزایش طول قسمت
پر رنگ زمان تعویض پوشک بدون باز کردن پوشک مشخص می­گردد.

توجه داشته باشید اگر: پارگی یا سوراخ در سطح اجزای پوشک وجود داشت، لکه یا هرگونه آلودگی روی پوشک بود، آثار سوختگی ناشی از پرس دیدید، نایکنواختی یا قطع­شدگی در توده جاذب دیدید، عدم چسبندگی نوارکش به سطح رویی یا پوشش زیرین وجود داشت زدگی،
قطع شدگی و یا در رفتگی در کش دور پا، جابجایی نوار جلو و جابجایی در نوار جلو، پارگی، کمی و یا تاخوردگی در چسب بغل دیدید و یا در یک بسته پوشک با اندازه­های متفاوت وجود داشت.

این عیوب، عیوب غیرمجاز برای پوشک کامل است.

 

آنچه در هنگام خرید پوشک بچه باید به آن توجه نمایید:

1 – نام کشور سازنده

2 – نام تجارتی

3 – تاریخ تولید به روز، ماه، سال

4 – پروانه ساخت از وزارت بهداشت

5 – علامت استاندارد همراه با کد 10 رقمی در ذیل آن

6 – اندازه پوشک (کوچک، بزرگ و متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ)

7 – تعداد پوشک در بسته

8 – نوع پوشک (با باله یا بدون باله، معمولی)

9 – روش استفاده از پوشک بچه

10 – درجه پوشک (یک و یا دو)

بسته­بندی پوشک می­تواند در بسته­های پلی­اتیلن، پلی­پروپیلن و یا مقوا باشد، بسته­ها باید به گونه­ای باشد که از نفوذ گرد و غبار و آلودگی جلوگیری نماید و پارگی در بسته­ها وجود نداشته باشد.

توجه داشته باشید استفاده از پوشک یکبار مصرف دلیلی بر رعایت نظافت فردی کودک اعم از شستشو با صابون، خشک نمودن کودک پس از شستشو، استفاده از مواد و پمادهای ضدسوختگی نمی­باشد. (به هر حال ادرار حاوی آمونیاک و اسید می­باشد که باعث سوختگی پوست می­گردد اگر کودک دارای پوست حساس باشد و یا تعویض کودک به تعویق بیفتد سوختگی ایجاد می­گردد.)