دسترسی سریع

مقالات
شنبه 6 خرداد 1391 توصيه هايي درباره ظروف پلاستيکي و کيسه هاي فريزر در زمان هاي دور هميشه ...

در زمان­هاي دور هميشه پدرها صبح زود راهي نانوايي مي­شدند و نان تازه مي­خريدند و مادرها صبح به بازارهاي محلي مي­رفتند و مايحتاج آشپزي روز را تهيه مي­نمودند و غذاهاي فريزري در کار نبود اما امروزه به دليل مشغله کاري پدران و مادران و نحوه زندگي افراد، ناگزير به نگهداري برخي مواد در فريزر مي­باشيم. اما نکته مهم اين است که چه ظروفي براي نگهداري آن­ها بايد به کار ببريم تا مناسب باشد و کمترين آسيب را به ماده غذايي برساند. امروزه مواد بسته­بندي پلاستيکي بيش­ترين جايگاه را نسبت به مواد ديگر براي بسته­بندي مواد غذايي دارد، اين مواد به دليل سبک بودن، ارزان بودن و سهولت کاربرد بر مواد ديگر ترجيح داده مي­شود.

 

مواد بسته­بندي پلاستيکي

در اين مواد بايد به مسئله نفوذناپذيري نسبت به اکسيژن و بخار و براي برخي از مواد غذايي نور و ميزان مهاجرت ذرات (که همان مونومرها مي­باشند) به مواد غذايي توجه نمود.

اين مواد به صورت پلي­اتيلن، پلي­پروپيلن، پلي­ونييل کلرايد، پلي­استايرن و ... در صنعت بسته­بندي مواد غذايي به کار گرفته مي­شوند.

 

نحوه بسته­بندي

توصيه مي­شود ترجيحاً از ظروف شيشه­اي و سراميکي مناسب براي بسته­بندي مواد غذايي در فريزر استفاده گردد و به­مدت زمان نگهداري هر ماده­­غذايي هم توجه گردد، از ظرف­هاي گرد و بدون گوشه استفاده شود و درهاي آن کاملاً محکم و بدون نفوذ باشد و اگر از ظروف پلاستيکي استفاده مي­نماييد حتماً ظروفي تهيه نماييد که بر روي آن food grade و يا مناسب براي نگهداري مواد غذايي اعلام شده باشد. سعي کنيد اين ظروف را از دستفروشان (به دليل احتمال به کارگيري پليمرهاي ضايعاتي و چند بار استفاده براي ساخت اين ظروف) تهيه ننماييد.

ظروف شيشه­اي و پلاستيکي و همچنين ظروف پليمري با علامت food grade، به دليل عدم مهاجرت مواد مضر به مواد غذايي مناسب مي­باشند. اما اگر شکستگي و يا ترک در هر يک ديده شد ديگر مناسب براي نگهداري مواد غذايي نيستند.

کيسه­هاي فريزر نيز از مواد پرمصرف در نگهداري مواد غذايي هستند. لذا هنگام استفاده، حتماً
کيسه­هاي شفاف داراي پروانه ساخت و داراي مشخصات کامل توليدي و با مشخصات
food grade تهيه نماييد.

توصيه مي­شود مواد غذايي به صورت گرم در آن­ها ريخته نشود، هواي داخل کيسه کاملاً خالي گردد، هيچ­گونه نشتي در کيسه ديده نشود، براي استفاده از بخشي از مواد غذايي تمامي کيسه از فريزر خارج نگردد چون از انجماد خارج شده و انجماد مجدد آن از ارزش غذايي مي­کاهد، سعي کنيد
مواد غذايي را به اندازه مصرف هر وعده خود در کيسه­ها نگهداري نماييد.

کيسه­ها بايد مانع خروج رطوبت مواد غذايي گردند، در فريزر ترک و شکستگي در آن­ها ايجاد نگردد.

مقاوم به نفوذ چربي و روغن و همچنين بو از محيط فريزر، باشد، بايد بتواند بوي مواد غذايي موجود در خود را حفظ نمايد، بسته­ها را در فريزر به گونه­اي قرار دهيد تا هوا بتواند در بين آن­ها جابجا شود، درصورت انباشتگي فريزر شرايط نگهداري مواد غذايي نامناسب مي­گردد.

توصيه مي­شود براي نگهداري نان در فريزر از کيسه­هاي فريزر که سوراخدار هستند و مناسب براي نان مي­باشند استفاده نماييد. در هنگام استفاده از دستگاه مايکروويو براي گرم کردن مواد غذايي آن­ها را با کيسه فريزر يا ظروف پلاستيکي که مناسب براي مايکروويو نمي­باشند در دستگاه نگذاريد زيرا در درجه حرارت­هاي بالا مهاجرت پليمرها به داخل مواد غذايي صورت مي­پذيرد و به مرور زمان اين مواد در بدن ايجاد سرطان مي­­نمايند.

 

شماره استاندارد : 2044