دسترسی سریع

مقالات
دوشنبه 22 خرداد 1391 در باره عینک های آفتابی بیشتر بدانیم امروزه عینک های آفتابی بویژه در میان جوانان رواج زیادی یافته است، متاسفانه در اغلب موارد از این عینک ها به عنوان وسیله تزئینی استفاده می شودو به همین خاطر در انتخاب نوع آن دقت کافی نمی شود هم چنین عده ای عینک آفتابی را وسیله ای غیر ضروری می دانند ولی عینک های آفتابی دارای فوایدی نیز می باشند، البته اگر درست انتخاب شوند ودر محیط هایی که نور شدت زیادی دارد عینک های آفتابی به چند روش امکان دید را بهتر خواهند کرد.

 یک عینک آفتابی مناسب باید واجد چند ویژگی باشد  :
۱) شیشه های عینک باید ۱۰۰ـ۹۹ درصد اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب کند.

۲) به میزان ۹۰ـ۷۵ درصد از شدت نور مرئی بکاهد. ( عمده عینک های مد روز فاقد این ویژگی هستند.)

۳) باعث تغییر ماهیت نور و تصاویر نشود. 

۴) شیشه ها باید خاکستری، سبز یا قهوه ای باشند که رنگ خاکستری ارجحیت دارد. همچنین عینک آفتابی باید قاب بزرگی داشته و چشم و اطراف محوطه قرارگیری چشم در صورت را در بر بگیرد  

5) بهترین کیفیت اپتیکی را داشته و کمترین احتمال شکسته شدن را داشته باشند.

 

 مطالعات نشان داده است که اشعه ماورای بنفش از اطراف قاب عینک های آفتابی کوچک با شیشه های گرد عبور کرده و به چشم می رسند. اشعه ماورای بنفش می تواند سبب ابتلا به بیماری های خطرناک چشمی نظیر آب مروارید، تحلیل رفتگی و آسیب به شبکیه و حتی آفتاب سوختگی چشم شود. پوست اطراف چشم نیز نسبت به نور آفتاب و سوختگی به شدت حساس است

 برای تشخیص اینکه شیشه عینک کیفیت مطلوبی دارد . عینک را در فاصله ای صحیح از چشم بگیرید و از داخل آن با یک چشم بسته به یک جسم مربع یا مستطیل شکل نگاه کنید. عینک را آرام از یک ضلع به ضلع دیگر و سپس از بالا به پایین حرکت دهید. اگر خطوط آن جسم مثلاً کاشی کف اتاق راست و مستقیم بودند، عینک عدسی های خوبی دارد. اگر خطوط منحنی شدند (به خصوص درمرکز عدسی) عینک دیگری را امتحان کنید.  یا اگر به محافظت عینک مورد نظرتان شک دارید یک عینک فتوکرومیک تهیه کنید و عدسی عینک آفتابی را جلوی آن در مقابل نور خورشید بگیرید. اگر عدسی از شرایط استاندارد برخوردار باشد، عینک فتوکرومیک در مقابل نور آفتاب محافظت می شود و تغییر رنگ نمی دهد. در نتیجه عینک آفتابی مذکور شرایط محافظت از اشعه را دارد. شیشه عینک ها باید خاکستری یا سبز یا قهوه ای باشد سایر رنگ ها بیشتر جنبه تزئینی و فانتزی دارد. رنگ خاکستری بهترین پوشش ضدآفتاب را دارد.

 توجه داشته باشید که رنگ شیشه ها مطلقاً ربطی به کیفیت آنها ندارد. برخی از عینک های آفتابی شیشه های آیینه ای دارند. این شیشه ها گرچه به خوبی شدت نور مرئی را کاهش می دهند ولی الزاماً قادر به جذب کامل اشعه ماورای بنفش نیستند. گرچه اشعه ماورای بنفش به طور کلی پدیده مضری است ولی افرادی که مبتلا به بیماری های شبکیه چشم هستند باید مراقبت بیشتری از چشم های خود به عمل آورند. این افراد باید به عنوان یک اقدام احتیاطی هر زمان که از خانه خارج می شوند عینک آفتابی به چشم داشته باشند.

 لنزهای خارج چشمی (لنزهای تماسی) به خودی خود جلوی اشعه ماورای بنفش را نمی گیرند مگر اینکه چنین قابلیتی در طراحی و ساخت آنها لحاظ شده باشد.

 بنابراین اگر لنز می گذارید باید از عینک آفتابی هم استفاده کنید. اما حتی بهترین عینک های آفتابی هم در برخی موارد نمی توانند از چشم حفاظت کنند.نگاه کردن به نور جوشکاری، نورهایی که به طور مصنوعی پوست را برنزه می کنند، انعکاس نور در برف و نگاه کردن مستقیم به خورشید به خصوص هنگام کسوف از مواردی هستند که حتی با وجود استفاده از عینک آفتابی به چشم آسیب می رسانند. برای محافظت چشم از آسیب های این نورها باید با چشم پزشک خود مشورت کنید.

در روزهایی که نور خورشید شدت زیادی دارد گیرنده های نوری شبکیه تحریک می شوند و حساسیت کنتراست آنها کاهش می یابد عینک های آفتابی زرد-نارنجی رنگهای بنفش ، آبی وسبز را جذب می کنند و این رنگها به صورت رنگ خاکستری با شدت های مختلف دیده می شوند در مقابل رنگهای سبز ، زرد،نارنجی و قرمز با این عینک ها بهتر دیده می شوند و کنتراست رنگ افزایش می یابد البته با این عینک ها ، رنگ ها ممکن است مقداری غیر عادی بنظر برسند بیمارانی که کنتراست رنگ آنها کاهش یافته است مانند مبتلایان به آب مروارید از این عینک ها سود می برند و یکی دیگر از فواید تقریبا تمام عینکهای آفتابی تیره این است که بیشتر آنها اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند.

 

 مضرات عینکهای آفتابی :

این احتمال وجودد دارد که عینک های آفتابی بخصوص آبی روشن موجب صدمه به چشم شوند. دلیلی که برای این امر وجود دارد این است که مردمک در پشت این عینکها گشاد می شود و اگر عینک قادر به جذب مقادیر کافی از اشعه ماوراء بنفش نباشد مقدار بیشتری از این اشعه وارد چشم می شود وبه آن صدمه می زند در صورتی که عینکهای آفتابی مرغوب این اشکال را نخواهند داشت و این عینک ها بیشتر نور ورودی را جذب می کنند.

 انتخاب عینک آفتابی:

فریم های نایلون یا کامپوزیت دوام بیشتری دارند. فریم های سیمی انعطاف پذیرترند و امکان تعییر شکل مناسب آنها وجود دارد. عدسی های شیشه ای از نظر خواص  فیزیک  نور بهتر  هستند و دیرتر خش می افتند و   عدسی های پلاستیکی دیرتر می شکنند.

 

رنگ عینک آفتابی :

 رنگ های کهربایی یا زرد برای فعالیت در محیط های شفاف یا مه آلود مفید هستند این عینکها در ورزش هایی که نیاز به سرعت بالا دارند مانند اسکی مفید هستند زیرا با جذب نور آبی که تمرکز را بیشتر می کند کنتراست را افزایش می دهند.

عینک های دودی یا خاکستری بهترین انتخاب برای رانندگی و مصرف عمومی هستند با این عینک ها درک عمق تا حدودی مشکل دارد اما کنتراست بسیار خوب است.

 عینک های آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی مناسب نیستند زیرا کنتراست رنگ را کاملا از بین می برندتنها کاربرد این عینک ها تبعیت از مد می باشد.

 رنگ قهوه ای مانند عینک های خاکستری یا دودی درک درستی از رنگ ارائه نمی دهند.


نکاتی مهم در مورد انتخاب عینک آفتابی

بسیار ساده است، بهترین عینک آفتابى عینکى خواهد بود که بتوانید اغلب ساعاتى که در فضاى آزاد حضور دارید استفاده نمایید و احساس راحتى نمایید.

نکته مهم و قابل توجه این است که باید عینکى انتخاب شود که تمام ویژگى هاى یک عینک خوب را داشته باشد و با توجه به اینکه قرار است در طول روز از آن استفاده شود چنانچه از این عینک به لحاظ ظاهرى خوشتان نیاید فاقد ارزش است.

بنابراین:

۱- هرگز فرم و ظاهر عینک را دست کم نگیرید؛ چرا که در صورتى از آن استفاده مى کنید که به لحاظ ظاهرى از نظر خودتان و دیگران قابل قبول باشد.

۲- اندازه صورت شما باشد و با آن احساس راحتى کنید.

۳- به اندازه کافى وقت بگذارید و آن را روى صورت امتحان و دقت کنید با استفاده از آن چه احساسى دارید.

۴- یک عینک خوب زمانى از چشم شما نگهدارى مى کند که روى چشمتان باشد، نه اینکه داخل داشبورد ماشین باشد و یا داخل کت بگذارید، یا آن را پایین ترین قسمت بینى قرار دهید و یا در نهایت روى مو هاى سر بگذارید
۵- فراموش نکنید حتماً از درون شیشه عینک بیرون را نگاه کنید. به چشمان خود اجازه دهید که قضاوت کند چگونه محیط بیرون را مى بیند.


۶- شما به عینکى نیاز دارید که به اندازه کافى شیشه آن تیره باشد تا از چشمان شما در مقابل نور زیاد محافظت و احساس راحتى نماید و نیز تیرگى آن به حدى نباشد که قدرت دید شما را در تاریکى کم نماید و یا استفاده از آن موجب اشتباه در تشخیص رنگ ها شود.


۷- رنگ هاى استانداردى که در رنگ شیشه عینک آفتابى مى توان به کار برد عبارتند از:
- خاکسترى: از خاکسترى کم رنگ تا تیره
- نارنجى: از نارنجى کم رنگ تا تیره
- قهوه اى: از قهوه اى کم رنگ تا تیره
- سبز: از سبز کم رنگ تا تیره


۸- افرادى که از عینک ها یا لنز هاى طبى استفاده مى کنند، اگر آنها پرتو   UV را از خود عبور مى دهند، براى نگهدارى از چشم باید از عینک هاى آفتابى استفاده نمایند.


۹- کودکان هرگز نباید از عینک هاى اسباب بازى استفاده نمایند. چرا که شیشه این عینک ها قادر به جذب و انعکاس پرتو هاى مضر از جمله UV نیست. به دلیل تیرگى شیشه آن شدت نور مرئى را کاهش مى دهد و در نهایت موجب ورود مقدار بیشترى پرتو نامرئى و مضر به چشم مى شود.


۱۰- نوع عینک آفتابى براى کودکان شبیه عینک بزرگسالان است اما به دلیل تحرک زیاد آنها ارجح آن است که شیشه آن از پلى کربنات که نشکن است، استفاده شود.


۱۱- براى رانندگان استفاده از عینک آفتابى یک وسیله ضرورى است؛ چرا که علاوه بر محافظت از چشم با کاهش شدت نور موجب افزایش دقت و دید هنگام رانندگى مى شود.


۱۲- استفاده از عینک هاى آفتابى معمولى در شب جایز نیست.
اما رانندگان مى توانند در شب از نوعى عینک که رنگ شیشه هاى آن نارنجى است استفاده نمایند و این عینک ها علاوه بر اینکه موجب کاهش شدت نور چراغ هاى ماشین هاى روبه رو مى شود نیز باعث مى شود راننده بخش هاى تاریک جاده را بهتر ببیند.

۱۳- قاب عینکى که انتخاب مى کنید باید حدقه چشم را بپوشاند و بتواند به طور کامل از ورود نور به داخل چشم جلوگیرى نماید.

۱۴- در صورتى که در شرایط خاصى قرار دارید. از قبیل موقعیت هاى صنعتى _ ورزشى باید از عینک هاى مخصوص آن استفاده نمایید.

 
* چند نکته مهم انتخاب فریم برای خانم ها و آقایان 
▪ فریم های زنانه در شکل های بیضی با جزئیات برجسته در طرفین و انواع چشم گربه ای  با اشکال عدسی ظریف ساخته می شوند
▪ خانمها بیشتر رنگ های شاد وروشن را می پسندند
▪ دسته های فریم های زنانه دارای اشکال وجزئیاتی هستند که قسمت جلویی انرا زنانه تر وزیباتر می سازد
▪ فریم های پلاستیکی یا کائو چویی در رنگ ها وطرح های مختلف مورد توجه خانم ها قرار می گیرد .
▪ تمایز فریم ها برای اقایان روز بروز بیشتر می شود بنظر می رسد اقایان نسبت به خانم ها فریم های بزرگتری انتخاب می کنند که بزرگی جثه وچهره می تواند دلیل اصلی ان باشد
 ▪ فریم های تیتانیوم نیز مورد توجه بوده اند که علت ان سبکی فوق العاده، تخریب ناپذیری و دوام آن می باشد سایر مواد مانند فولاد ضد زنگ و الومینیم که سبک وبادوام هستند در فریم های با طراحی خاص بکار برده می شوند
▪ فریم های پلاستیکی یا اصطلا حا کائو چویی نیز در طرحها وشکل های مختلف مورد توجه آقایان قرار می گیرند

هماهنگی رنگ عینک با رنگ پوست، مو و چشم

اهمیت هماهنگی رنگ عینک را نسبت به چهره نباید فراموش کرد. البته در مورد این هماهنگی یک استاندارد جهانی که جوابگوی همه ی فرهنگ های دنیا باشد مشاهده نمی شود. در نتیجه، انتخاب رنگ عینک، بیشتر سلیقه ای عمل می شود.

 ولی در موارد خاصی جنبه ی عمومیت بیشتری پیدا می کند. مثلاً کسانی که چشم هایشان نسبت به کل پهنای صورتشان نزدیک به هم می باشد، در صورت تمایل می توانند از عینکهایی استفاده نمایند که دارای پل یا دماغه ای روشن تراز قسمت های دیگر عینک باشد و برعکس.با این انتخاب ها می توان نزدیکی و یا فراخی بیش از حد چشم ها را حتی الامکان متعادل نمود.  عینک عضوی از اعضای صورت به حساب آمده و شخص از تأثیرات آن در چهره متأثرمی باشد.

 لذا عدم توجه به نکات با اهمیت در انتخاب فریم، می تواند در آینده برای شخص استفاده کننده ازعینک، دگرگونی های شخصیتی از قبیل :شادابی،غمگینی ، آرامی ، تندی و... به وجود آورد .
در پایان توصیه می گردد: افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند نیز   شیشه عینک خود را فتوکرومیک کنند. عینک‌های فتوکرومیک در تماس با نور خورشید تیره‌رنگ می‌شوند و علاوه بر کاهش شدت نور وارد شده به چشم مانع ورود
UV نیز می‌شوند و هم چنین در باره رنگ شیشه عینک آفتابی  می توان گفت: قهوه‌ای و دودی مناسب‌ترین رنگ برای استفاده معمول از عینک آفتابی است.   لذا با توجه به این‌که نظارت خاصی بر فروشندگان دوره گرد عینک آفتابی وجود ندارد،  تا حد امکان عینک آفتابی از مراکز معتبر تهیه شود.